Miten minusta tuli Gronlundilainen

Aloitin työni Gronlund Palvelut Oy:ssä 20 vuotta sitten. Aviomieheni Heikki Holopainen oli pari vuotta aikaisemmin ostanut Gronlund Palvelut Oy:n eläköitymässä olevalta yrittäjältä. Seurasin yrityksen kehittymistä muutamia vuosia tarjoten Heikille paljon hyviä ideoita yrityksen kehittämiseen. Kun 2000-luvun alkupuolella yritykselle tarvittiin uusi vetäjä, niin Heikki ehdotti, että ottaisin virkavapaata ja ottaisin paikan vastaan. ”Näytä nyt, miten sinä yritystä johtaisit, jos se sinusta niin helppoa on” Heikki kannusti minua uskoen potentiaaliini yrityksen johtajana.

Elämässä kannattaa kokeilla erilaisia asioita

Alan vaihto oli tullut minulle mieleen, kun juhlimme koko työuransa samalla koululla viettäneen kollegani eläkkeelle lähtöä. Olin ollut jo vuosia esi- ja alkuopetuksen opettajana ja mietin olisiko minulle tarjolla jotain uutta tulevaisuudessa vai näinkö minäkin joisin tulevaisuudessa eläkekahveja täällä samalla koululla pitkän työurani jälkeen.

Parin virkavapaajakson jälkeen irtisanouduin virastani, ja minut nimitettiin toimitusjohtajaksi.

Pian huomasin, että kasvatustieteen taustasta oli johtamisessa hyötyä, vaikka toimialasta ja liiketoiminnasta olikin paljon opittavaa. Sen kuitenkin tiesin, että rahaa pitää tulla enemmän kuin mennä, jotta homma toimisi. Siivousala oli kuitenkin melko nopeasti opittavissa ja hallittavissa. Gronlund Palvelut kannustaa kaikkia työntekijöitään itsensä kehittämiseen. Olen kiitollinen, että olen saanut opiskella liiketoiminnan kehittämistä ja johtamista työn ohessa. Olen suorittanut EMBA-tutkinnon, tradenomin tutkinnon ja olen parhaillaan viimeistelemässä KTM-opintoja. Taustastani johtuen uskon jatkuvaan oppimiseen: olen halunnut oppia, kehittyä ja ymmärtää.

Kolmen konkarin opissa

Sitkeydestä ja virheistä oppimisen kyvystä on ollut etua – moni asia piti oppia kantapään kautta. Onnekseni minulla oli ensin kaksi ja hiukan myöhemmin kolme konkaria taustalla tukemassa. Heikistä oli korvaamatonta tukea, koska hänellä on pitkä ura yrittäjänä. Toinen tukihenkilöni oli pitkän linjan konkari Kaija, joka hallitsi sekä palkka- että taloushallinnon. Hän piti huolta numeroista ja sain häneltä sparrausta ja hyvää oppia. Lisäksi onnistuimme juuri oikealla hetkellä rekrytoimaan Eeva-Liisan palvelujohtajaksi, hänellä oli kova kokemus toimialasta sekä operatiivisesta johtamisesta. Vaikein asia oli ja on edelleen henkilöstön kanssa onnistuminen. Jos siinä onnistuu, niin ei tarvitse olla huolissaan mistään muusta. Gronlund Palvelujen yksi arvoista on ihmiset. Tyytyväiset työntekijät heijastuvat asiakkaisiin ja näin liiketoiminta voi hyvin.

Merkittävät asiakkuudet auttavat yrityksen kasvussa Ensimmäinen iso teollisuusasiakkaamme Nokian paperi (Georgia-Pacific Finland ja nykyisin Essity) oli harppaus seuraavalle tasolle. Näin jälkeenpäin katsottuna asiakas näki meissä sellaista potentiaalia, jota ei ehkä itsekään nähty vielä. Asiakas toivoi meidän onnistuvan tarjouksessamme ja näki paljon vaivaa tarjousprosessin suhteen auttaen meitä tekemään molemmille hyvän sopimuksen. Se johti pitkäaikaiseen asiakkuuteen ja he ovat asiakkaamme yhä edelleenkin. Samana vuonna pääsimme tekemään tarjouksen myös Tampereen lääkärikeskukselle (Koskiklinikka). Näiden kahden isomman ja merkittävämmän asiakkaan avulla katu-uskottavuutemme nousi. Referenssit auttavat uskottavuuden rakentamisessa ja näiden referenssien avulla meillä oli mahdollisuus saada uusia merkittäviä asiakkaita. Tärkeä arvomme on asiakasläheisyys ja se näkyy kaikessa tekemisessämme.

Kasvua 20 vuoden aikana

Gronlund Palvelut on nyt ihan eri yritys kuin 20 vuotta sitten. Yritys on kasvanut 15 henkilön yrityksestä 120 henkilön yritykseksi. Alussa oli muutaman sadan tuhannen liikevaihto ja viime vuonna liikevaihto oli 4 miljoonaa. Kehityksemme on ollut symbioottista: minä olen kehittynyt ja yritys on kehittynyt – olemme kehittyneet yhdessä. Yritystoiminta on tuonut mukanaan erilaisia haasteita ja ongelmia, jotka on pitänyt ratkaista. Näiden asioiden myötä minun on pitänyt kehittyä ja toisin päin.

Prosessimme ja toimintatapamme ovat kehittyneet valtavasti, kiitos palvelujohtajamme sekä työnjohtajamme. Meistä on kasvanut alan vakiintunut ja varteenotettava toimija ja uskallan todeta, että meiltä onnistuu mikä vaan, koska meillä on kykyä, halua, resurssia ja kapasiteettia.

Kokonaisvaltaista vastuuta asiakkaista ja henkilöstöstä

Pk-yrityksessä kaikki asiat kuuluvat toimitusjohtajalle. Meillä on erinomaisia työntekijöitä töissä ja vastuualueita on pystytty jakamaan. Minun toimenkuvaani sisältyy isojen tarjouksien neuvottelu ja toisaalta käyn myös hakemassa tarvittaessa kahvia kaupasta. Ei ole sellaisia asioita, joista voisin sanoa, että ei kuulu minulle. Tämä tosin on osa yrityskulttuuriamme: meillä kaikilla on samanlainen tapa toimia. Meillä ei ole töissä sellaista henkilöä, jonka nimi on joku muu. Kokonaisvaltainen vastuu meillä tarkoittaa sitä, että kaikki haluavat tehdä parhaansa niin että asiakkailla ja henkilöstöllä on kaikki hyvin. Ongelmat on tehty ratkaistavaksi. Jos asiakkaalle tulee ongelma, se selvitetään ja löydetään ratkaisu yhdessä asiakkaan kanssa. Ongelmien edessä ei lamaannuta, vaan ryhdytään miettimään, miten asia parhaiten ratkaistaan. Tällainen asenne ongelmanratkaisuun on myöskin osa yrityskulttuuriamme.

Parasta työssäni on se, että jokainen päivä on erilainen: asioita tulee ja niitä pitää ratkaista. Olemme koko ajan menneet eteenpäin kehittymällä vähän joka alueella. Vakavaraisuus on yksi tärkeä osa-alue. Liiketoimintamme ja vakaa kassa on saatu sellaiselle tasolle, että ihan pienet asiat eivät meitä enää heilauta suuntaan eikä toiseen

Henkilökohtaisella tasolla minua motivoi asiakkaiden liiketoimintaan tutustuminen: pääsen tarjouskäynneillä käymään todella erilaisissa yrityksissä ja tutustumaan heidän tuotantoprosesseihin. Näen mitä yrityksissä todella tapahtuu. Minua se kiinnostaa ja innostaa. Kuinka moni pääsee katsomaan mitä pitää tapahtua, että esim. sanomalehti julkaistaan? Aika harvalla on siihen mahdollisuus.