Gronlund Palvelut Alihankintamessuilla AILIn kanssa

Gronlund Palvelut Alihankintamessuilla AILIn kanssa

Gronlund Palvelut on tänäkin vuonna mukana Alihankintamessujen yhteydessä järjestettävässä AlihankintaHEAT-tapahtumassa. Vuosi sitten samassa tapahtumassa käynnistynyt digitalisaatioprojekti on edennyt pilottivaiheeseen ja otettu AILI-nimisenä sovelluksena käyttöön Gronlundilla. Tänä vuonna Gronlund haastoi start-up-yrityksiä kehittämään lisätyn todellisuuden käyttökohteita siivousalalle. Tavoitteena onkin siis viedä AILI seuraavalle tasolle.

 

”Uusien sovellusten käyttökynnys voi joskus olla korkea ja käyttö tuntua vaikealta. Tämän vuoden AlihankintaHEAT-haasteessa olemme lähteneet lisätyn todellisuuden ratkaisujen avulla madaltamaan uuden teknologian käyttökynnystä, parantamaan työtyytyväisyyttä ja myös asiakaskokemusta. Lisätyn todellisuuden saaminen osaksi AILIa parantaa siis sovelluksen intuitiivista käyttöä”, kuvailee Gronlund Palveluiden toimitusjohtaja Tiina Holopainen.

 

Gronlundin kanssa projektia vie eteenpäin Fuusio Labs Oy.

 

AILI neuvoo kohti stressittömämpää siivousta

 

Meillä Gronlundilla modernin teknologian mahdollisuuksia haluttiin lähestyä henkilöstön hyvinvoinnin ja työn helpottamisen näkökulmasta. Pilottikäytössä oleva AILI-sovellus on kuin siivoojan taskussa kulkeva digitaalinen avustaja.

 

”Siivoojan työ on nykyään vaativaa. Päivässä saattaa olla useita kohteita siivottavana, työ on tiukasti aikataulutettua ja hyvin itsenäistä. Meidän tarpeisiimme kehitetty AILI on sovellus, johon saadaan talteen ja jaettavaksi kaikki tarvittava tieto siivottavasta kohteesta, se toimii työntekijän ja työnjohdon kommunikoinnin välineenä ja mahdollistaa myös niin sanotun hiljaisen tiedon säilymisen ja siirtymisen yrityksessä. AILIn ansiosta työntekijän ei tarvitse yrittää muistaa joka kohteen erityispiirteitä tai siivousaikatauluja. AILI kertoo, mitä kunakin siivouskertana on tehtävä ja auttaa vieläpä suorittamisessakin. Kahvikoneen kyljessä voi siis vaikkapa olla QR-koodi, jonka skannaamalla työntekijä pääsee katsomaan video-ohjeen kahvikoneen puhdistamisesta”, Holopainen kuvailee.

 

AILI sisältää myös tarviketilausjärjestelmän, jonka avulla työntekijä voi kohteessa ollessaan laittaa tilaukseen lisää pesuaineita, papereita tai muita tarvikkeita. Hän myös näkee, missä vaiheessa tilaus on menossa, ja pystyy näin ennakoimaan tavaroiden saapumista kohteeseen. Myös kiinteistönhuoltoon liittyvät tiedoksiannot siirtyvät kuvan ja selitteen muodossa Gronlundin toimistolle, josta ne ohjataan eteenpäin suoritettavaksi. ”Jos kohteessa vaikkapa hana vuotaa tai jokin kahva repsottaa, siivooja voi laittaa tiedon asiasta heti AILIin eikä hänen tarvitse sen kummemmin arvailla, kenelle tai mihin hänen pitäisi ilmoittaa, jotta huoltotoimet saataisiin hoidettua”, Holopainen kertoo.

 

Sovelluksen ominaisuuksia kehitetään jatkuvasti ja laajemman jatkokehityksen kohteena AILIssa ovat lisätyn todellisuuden ominaisuudet. Holopaisen visiossa AILIin saadaan älykkäitä tiloja, jolloin työntekijä voi kohteen ovella skannata koodin, jonka jälkeen hän voi katsella tilaa puhelimensa läpi ja nähdä kaikki yksityiskohdat, joita kyseisessä kohteessa ja tilassa on huomioitava. Aineistomapit ja kynällä paperille tehtävät kuittaukset joutavat historiaan, kun kaiken historiatiedon saa talteen järjestelmään, josta se on jaettavissa yrityksessä kaikille sitä tarvitseville.

 

Eli tästä hyötyy kuitenkin myös yritys? ”Ilman muuta!” Holopainen nauraa. ”Vaikka olemme menneet työntekijöiden hyvinvointi edellä, tästä on paljon hyötyä muutenkin. AILIn avulla saamme paljon tietoa, jonka avulla pystymme kehittämään liiketoimintaamme ja palveluitamme entistä tehokkaammiksi ja aiempaakin paremmin asiakkaiden muuttuvia tarpeita vastaaviksi.”